OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een echt familie bedrijf
Rederij Driemast is een echt familiebedrijf. Opgericht in 2006 door de broers Henk en Jan Marten Mastenbroek. Vader Willem Mastenbroek droeg op de achtergrond ook zijn steentje bij. De twee broers zijn geboren en getogen in de scheepvaart.
Henk: “De liefde voor het varen werd ons al op vroege leeftijd door onze ouders meegegeven. Wij zijn geboren en getogen op de binnenvaart. In 1977 kochten onze ouders een coaster en verruilden de binnenvaart voor de kustvaart. Aan boord leerden wij alle facetten van het vak kennen en mijn broer en ik gingen beide naar de zeevaartschool om in de voetsporen te treden van onze ouders.”

_dsc0286_photoworkx_rederij-driemastErvaring van Henk
“Na de zeevaartschool ben ik gaan varen op diverse coasters als stuurman en later als kapitein. Mijn grootste wens was ooit eens een eigen schip te bezitten. Om gezondheidsredenen moest ik noodgedwongen aan de wal en heb daarna 11 jaar bij de Scheepvaartdienst Amsterdam-Rijnkanaal (RWS directie Utrecht) gewerkt. In 2004 kon ik weer gaan varen. In de jaren aan de wal heb ik wel steeds enkele maanden per jaar afgelost op de schepen van mijn ouders en mijn broer en schoonzus. Zo hield ik mijn binding met varen en mijn vaarbevoegdheid geldig. Toen ik weer permanent ging varen heb ik bewust gekozen voor de sleepvaart. Onze jongste broer Willem-Harm deed dit ook en ik heb daar in de keuken mee gekeken. Ik ben eerst een jaartje als stuurman gaan varen op de Noorman van Jan Koerts en ben daarna als schipper bij van Wijngaarden Marine Service op o.a. de IJsselstroom gaan werken. De wens om ooit eigen schip (sleepboot) te bezitten was er nog steeds levendig aanwezig.”

_dsc0239_photoworkx_rederij-driemastErvaring van Jan Marten
“Ik ben na de zeevaartschool ook als stuurman en kapitein op diverse coasters aan de slag gegaan. Het eerste schip dat ik voor mezelf kocht was een charterschip. Een zeilklipper, “Petronella Lydia”, waarmee ik op het IJsselmeer en de Waddenzee met passagiers voer. Daarna heb ik dit nog een jaar met een ander schip op de Oostzee gedaan, mijn eerste “Meander”. Vervolgens heb ik de overstap van passagiers- naar vrachtvaart gemaakt en mijn eerste coaster gekocht. Een zogenaamde Denemarkenvaarder, waar ook weer “Meander” op kwam te staan. In 2000 kocht ik een kruiplijncoaster, de derde “Meander”. Een prachtige coaster waarmee ik vijf jaar lang in timecharter gevaren heb bij RMS Duisburg, in een vaste dienst van het Ruhrgebied naar Goole (UK) v.v. In 2005 verkochten we dit schip en stapte ik samen met mijn vrouw aan de wal. We wilden wel weer een ander schip kopen, maar wisten nog niet precies wat en hoe en welke richting we uit zouden gaan. Alle opties stonden open.”

Een eigen rederij

Na overleg tussen broers en schoonzussen werden plannen gesmeed om een sleepboot te kopen. Vader en moeder Mastenbroek wilden daarbij, op de achtergrond, wel een handje helpen. Rederij Driemast was geboren.

Henk: “na enige oriëntatie op de tweedehands markt besloten we te onderzoeken of nieuwbouw binnen de mogelijkheden lag. We wilden een sleepboot bouwen die multifunctioneel kan opereren (slepen, duwen, anchorhandling, assisteren, bergen en survey, etc.) en ook nog eens mooi is om te zien. Nadat we verschillend werven hebben bezocht en verschillende type vaartuigen bekeken, viel onze keuze op Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. Gebr. Kooiman had al enkele sleepboten gebouwd. Mooie sleepboten. Functioneel. Een goed doordacht en praktisch concept waarbij eveneens ruimte was om heel veel eigen ideeën aan te dragen en in te brengen. Op 16 februari 2006 werd het bouwcontract getekend.

Een multifunctionele sleepboot
Scheepswerf Gebr. Kooiman heeft een prachtig product gebouwd. De Meander is een multifunctionele sleepboot, uitgerust met:
• een kraan met een capaciteit van 200tm, die maximaal uitgeschoven op 15,75m nog 9,75 ton kan tillen
• een sleeplier met 2 trommels, onafhankelijk van elkaar te bedienen
• wegneembare boeiing aan bakboord, zodat bijv. een drijvende leiding over het gehele dek in langsscheepse richting gelegd kan worden, waardoor je er gemakkelijker aan kunt werken..
• een geringe diepgang van maar 2,50m, zodat we ook op ondiep water kunnen opereren
• een bollard-pull van meer dan 30 ton.

Klaar voor de eerste opdracht
Op 27 oktober 2006 gleed de Meander langzaam van de hellingwagen voor het eerst in haar element. En op 18 november 2006 werd de Meander door Harmke Mastenbroek-Touwslager (moeder van de eigenaren) gedoopt. Nadat het schip eerst nog even kort kennis mocht maken met haar thuishaven Vreeswijk, vertrok ze op zaterdag 25 november 2006 via Vlissingen naar Dubai om daar 2 jaar, aan de slag te gaan voor Van Oord Rocktransport.